ADD ANYTHING HERE OR JUST REMOVE IT…
چیدمان و طراحی فضاهای کوچک

چطور از فضای کاری کوچک، بهتر استفاده کنیم؟

چطور از فضای کاری کوچک، بهتر استفاده کنیم؟

همه خبر دارید که قیمت املاک روزبه‌روز سرسام‌آورتر می‌شود و کسب‌وکارها و شرکت‌ها برای آماده‌کردن محیط کار مناسب دچار مشکل‌اند. شرکت‌ها و استارتاپ‌ها مجبورند در فضاهای کوچک‌تر مستقر شوند یا به فضاهای کار اشتراکی بروند. از سوی دیگر، کارمندان به فضای مناسب نیاز دارند و مبلمان اداری نیز باید متناسب با نیازهای آن‌ها باشد. متأسفانه اگر فضای اداری کوچک و به‌هم‌ریخته باشد، تمرکز کارمندان کم خواهد شد و بهره‌وری نیز کاهش می‌یابد. چگونه می‌توان در محیط‌های کاری کوچک نیازهای کارکنان را برآورده کرد؟ چاره چیست؟ شرکت‌ها به‌دنبال راه‌حل‌هایی برای استفادۀ بهینه از فضاهای کاری کوچک هستند. در این مقاله سعی می‌کنیم به چند نکتۀ مهم و کلیدی برای چیدمان و طراحی فضاهای کوچک اشاره کنیم.

از پارتیشن‌ها استفاده کنید

در فضاهای کاری کوچک، معمولاً همۀ کارمندان در یک سالن، دور هم می‌نشینند. فرض کنید یکی از کارمندان شما باید مدام با تلفن صحبت کند و کارمند دیگرتان به تمرکز نیاز دارد. پس لازم است چاره‌ای بیندیشید که آن‌ها در کنار هم قرار نگیرند. یکی از راه‌حل‌های مفید استفاده از پارتیشن اداری است. با کمک انواع پارتیشن می‌توانید فضاهای کوچک را به چند بخش مجزا تبدیل کنید. اگر می‌خواهید فضا بازتر و پرنورتر به نظر برسد، ما پارتیشن شیشه‌ای را پیشنهاد می‌کنیم. در این صورت شما فضاهای کاری مجزا خواهید داشت. اگر کارمندانتان نیاز به سکوت دارند، می‌توانید از پارتیش‌های دوجداره استفاده کنید.
بیایید با هم مزایای استفاده از پارتیشن در محیط‌های کاری را مرور کنیم:
افزایش بهره‌وری: پارتیشن ها با ایجاد حریم خصوصی و کاهش حواس‌پرتی، به کارکنان کمک می‌کنند تا تمرکز خود را حفظ کنند و وظایفشان را با کارایی بیشتری انجام دهند.
رعایت حریم شخصی: پارتیشن‌ها به کارکنان، حریم خصوصی و فضایی برای تمرکز بدون مزاحمت دیگران را می دهند.
کاهش صدا: پارتیشن‌ها می‌توانند به‌عنوان عایق صوتی عمل کنند تا فضایی آرام‌تر و دلپذیرتر برای کارکنان فراهم کنند.
افزایش انعطاف‌پذیری: پارتیشن‌ها قابلیت جابه‌جایی دارند و می‌توان آن‌ها را مطابق نیازهای محیط کاری و کارمندان تغییر داد.
بهبود زیبایی: پارتیشن‌ها فضایی مدرن و حرفه‌ای و زیبا ایجاد می‌کنند.

انواع پارتیشن اداری

از مبلمان اداری چندمنظوره استفاده کنید

اگر فضای اداری شما کوچک است، نمی‌توانید از مبلمان اداری بزرگ استفاده کنید حتی اگر به‌نظرتان این‌طور بهتر باشد. بسیار از تجهیزات اداری برای محیط‌های اداری کوچک مناسب نیستند؛ پس به‌دنبال مبلمان ادارای‌ای باشید که کاربردهای مختلفی داشته باشند. برای مثال، می‌توانید از میزهای تاشو، مبل تختخواب شو یا میزهای کتابخانه‌دار استفاده کنید. این انتخاب بسیار هوشمندانه است چون این تجهیزات علاوه بر اینکه فضای کمتری اشغال می‌کنند، مقرون‌به‌صرفه نیز هستند. پس اجازه دهید مزایای مبلمان اداری چند منظوره را به‌طور خلاصه بیان کنیم:
صرفه‌جویی در فضا: مبلمان چندمنظوره به صرفه‌جویی در فضا کمک می‌کند.
صرفه‌جویی در هزینه: برای مثال، خرید یک میز چندمنظوره به‌جای خرید جداگانۀ یک میز کنفرانس و میز کار می‌تواند به شما کمک کند تا هزینۀ کمتری بپردازید.

مزایای مبلمان اداری چند منظوره

در طراحی محیط کاری، رنگ‌های روشن به کار ببرید

رنگ‌‌ها تأثیر زیادی در بزرگ نشان‌دادن محیط دارند. رنگ‌های روشن، فضا را بزرگ‌تر نشان می‌دهند؛ دلیل آن نیز انعکاس نور است. رنگ‌های سفید، کرم، بژ و یا آبی روشن برای دیوارها بسیار مناسب‌اند. در فضای کاری کوچک باید به رنگ مبلمان اداری نیز توجه کنید. اگر رنگ مبلمان نیز روشن باشد، تأثیر زیادی در بزرگ نشان‌دادن فضا خواهد داشت. خوب است این نکته را هم در نظر بگیریم که استفاده از رنگ‌های روشن باعث شادابی و داشتن روحیۀ خوب می‌شود. در چنین فضایی، کارمندان خوش‌حال‌تر و خلاق‌تر خواهند بود. مزایای استفاده از رنگ‌های روشن در محیط کار از این قرارند:
افزایش هوشیاری و تمرکز: رنگ‌های روشن به افزایش هوشیاری و تمرکز کارکنان در طول روز کمک می‌کنند.
کاهش استرس و خستگی: رنگ‌های روشن در کاهش استرس و خستگی و بهبود روحیۀ کارکنان مؤثرند.
افزایش بهره‌وری: مطالعات نشان داده‌اند که کار در محیط‌هایی با رنگ‌های روشن می‌تواند به افزایش بهره‌وری و خلاقیت کارکنان کمک کند.

تاثیر رنگ بر فضا و محیط کار

نور طبیعی را به محیط کار بیاورید

تا حد امکان از نور طبیعی استفاده کنید. اجازه دهید نور خورشید وارد محیط کار شود. نور مناسب علاوه بر اینکه فضا را بزرگ‌تر نشان می‌دهد، کمک می‌کند کارکنان انرژی بیشتری داشته باشند. در محیط کار از ترکیب نور طبیعی و نور مصنوعی استفاده کنید ولی حواستان باشد که نورپردازی به‌طور استاندارد و متناسب با محیط کاری کوچک شما انجام شود. سعی کنید به‌جای لامپ‌های بزرگ وسط سقف، از نورهای محیطی استفاده کنید تا نور به‌طور یکنواخت در محیط کاری پخش شود. یادتان باشد حتماً از لامپ‌های کم‌مصرف یا ال‌ای‌دی استفاده کنید. برخی دیگر از مزایای استفاده از نور طبیعی عبارت‌اند از:
تقویت سیستم ایمنی بدن: نور طبیعی می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ها کمک کند.
بهبود سلامت چشم: نور طبیعی می‌تواند به بهبود سلامت چشم و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی کمک کند. بعضی از نورهای مصنوعی برای چشم‌ها مضرند و در صورت نیاز، باید حتماً از نورهای استاندارد استفاده شود.
افزایش حس شادابی: نور طبیعی می‌تواند به افزایش حس شادابی و سرزندگی شما کمک کند.

چرا باید در محیط کار از ترکیب نور طبیعی استفاده کرد؟

از گیاهان‌ طبیعی در محیط کار استفاده کنید

گیاهان می‌توانند به فضای اداری شما روح و شادابی ببخشند. از گیاهان کوچک و آپارتمانی روی میزها یا قفسه‌ها استفاده کنید.

برخی مزایای استفاده از گیاهان در محیط کار عبارت‌اند از:
زیبایی بصری: گیاهان به محیط کار شما زیبایی و طراوت می‌بخشند و فضایی دلنشین‌تر ایجاد می‌کنند.
تصفیۀ هوا: برخی از گیاهان مانند سانسوریا، آگلونما و اسپاتی‌فیلوم می‌توانند سموم موجود در هوا را جذب و تصفیه کنند.
کاهش استرس و خستگی: مطالعات نشان داده‌اند که بودن گیاهان در محیط کار می‌تواند به کاهش استرس و خستگی کارمندان کمک کند.
افزایش خلاقیت: گیاهان می‌توانند به افزایش خلاقیت و تمرکز کارمندان کمک کنند.

چه نوع گل و گیاهی برای محیط کار مناسب است؟

به چیدمان مبلمان اداری دقت کنید

اگر فضای اداری شما کوچک است همیشه آن را مرتب و منظم نگه دارید. در چیدمان از قفسه‌های زیبا استفاده کنید تا فضا را مرتب‌تر نگه دارید. از انباشته‌شدن وسایل روی زمین یا میزها خودداری کنید. میزها و صندلی‌ها را طوری بچینید که فضا را شلوغ نشان ندهند و در مسیر حرکت کارکنان نیز نباشند. هنگام انتخاب مبلمان اداری هم توجه کنید که میز و صندلی‌های اداری باید متناسب با فضای کاری شما باشند. همچنین می‌توانید از قفسه‌های دیواری با عمق کم استفاده کنید تا راحت‌تر به محیط نظم بدهید.

خلاقیت به خرج دهید

برای استفادۀ بهینه از فضای اداری کوچک، می‌توانید از طراحان داخلی کمک بگیرید. اگر نمی‌توانید از پس هزینه‌های این کار برآیید، می‌توانید با کمی جست‌وجو در نمونه‌های موجود و دیدن تصاویر محیط‌های کاری کوچک که به‌خوبی دیزاین شده‌اند، با هزینۀ کمتر محیط کاری مناسب‌تری را درست کنید. قبل از هر چیز نیازهای کارکنانتان را تعیین کنید و متناسب با آن‌ها، مبلمان اداری را انتخاب کنید. از فضای عمودی به‌خوبی استفاده کنید. با رعایت این نکات می‌توانید فضای اداری دلنشینی را برای خودتان و کارمندتان خلق کنید.

در این مقاله، راهکارهای مختلف برای استفادۀ بهتر از فضای اداری کوچک را با هم مرور کردیم. با به‌کارگیری این راهکارها، می‌توانید فضایی کارآمد و خلاق و دلنشین برای خود و همکارانتان ایجاد کنید. کارشناسان فروشگاه آرک هم آماده‌اند که به شما کمک کنند. همچنین می‌توانید از مبلمان اداری مناسب برای فضاهای کوچک که در آرک‌شاپ موجود است، تجهیزات اداری خود را انتخاب کنید. منتظر شنیدن نظرات شما هستیم.

در اینستاگرام با ما همراه باشید.

Telegram
WhatsApp
Facebook

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین مقالات فروشگاه آرک

آخرین مقالات فروشگاه آرک

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من