چیدمان کلاس درس تاثیر زیادی بر روحیه دانش آموزان یادیگیری، انگیزه و مشارکت معلم و دانش آموز دارد. دارد در این مقاله سعی می کنیم تا چیدمان میز و صندلی بر اساس سبک تدریس معلم و همچنین رفتار دانش آموزان و فضای کلی کلاس درس بپردازیم.
فضاهای یادگیری حضوری در کلاس درس
معلم می تواند با تغییر تنظیمات فیزیکی صندلی ها، میزها و ارائه ها در کلاس درس، مشارکت دانش آموز را به حداکثر برساند. تئوری ارتباط آموزشی نشان میدهد که ترتیب نشستن میتواند بر نحوه ارتباط مربیان با دانشآموزان و نحوه تعامل دانشآموزان با یکدیگر تأثیر بگذارد و بر تعامل، انگیزه و تمرکز تأثیر بگذارد. تحقیقات جدیدتر نشان میدهد که چیدمان کلاس درس، تربیت مربی، انتخاب فعالیتها و رفتار دانشآموز در حین انجام وظیفه را شکل میدهد.
به عنوان مثال، کلاس درس با صندلی چسبانده شده به هم و به سمت معلم که باعث میشو زمان بیشتری را برای سخنرانی صرف کنند و دانشآموزان مشارکت فعال کمتری نشان دهند. در مقابل، ترتیب نشستن میزگرد باعث می شود که مربیان و دانش آموزان در فعالیت های یادگیری فعال تر شرکت کنند. منجر به بهبود نتایج یادگیری می شود. مطالعات بیشتر نشان می دهد که دانش آموزان ترتیب صندلی های انعطاف پذیرتری را ترجیح می دهند.
همچنین دانشآموزان ترجیح میدهند کلاسهایی با صندلیهای متحرک در مقابل صندلیهای ثابت، و میزهای ذوزنقهای شکل با صندلیهای روی چرخها در مقابل میزهای مستطیلی با صندلیهای بیحرکت. به طور کلی امروزه باید چیدمان میز و صندلی در کلاس دانش اموز محور باشد تا یادیگری برای محصلین راحت تر باشد و بتوانند با کار گروهی و کمک یکدیگر درس های خود را بیاموزند.
سبک های چینش صندلی در کلاس
سنتی
دانش آموزان پشت به یکدیگر و روبروی معلم قرار می گیرند. این چیدمان صندلی کلاس از لحاظ تاریخی در کالجها و دانشگاهها رایج است، ارتباط دانشآموز و دانشجو را به حداقل میرساند و تا حد زیادی از محیط آموزشی «حکیم روی صحنه» حمایت میکند. بالاترین تعاملات ارتباطی بین اساتید و دانشجویان معمولاً با دانشجویان در ردیف اول یا در امتداد وسط کلاس رخ می دهد. دانشآموزانی که در ردیفهای عقب قرار میگیرند به احتمال زیاد کمتر از درس و صحبتای معلم بهره می برند.
میزگرد
بسیاری از ترتیبات اتاق دوره سمینار ممکن است شامل یک مربی و دانش آموزان باشد که دور یک میز بزرگ نشسته اند. این چیدمان صندلی را می توان با استفاده از میزهای جداگانه نیز شکل داد. همه دانشآموزان و مربیان در این تنظیم با یکدیگر روبروی یکدیگر قرار می گیرند، که میتواند از گفتگوی کل کلاس و همچنین گفتگوی شریک پشتیبانی کند.
چیدمان صندلی نعل اسبی یا U شکل
در چیدمان کلاس درس نعل اسب یا U شکل یک میز گرد اصلاح شده را میبینید که در آن همه شرکت کنندگان رو به روی یکدیگر قرار می گیرند در حالی که مربی می تواند در اتاق حرکت کند. چیدمان نعل اسبی باعث بهتر شدن بحث بین دانشآموزان و معلم می شود.
نعل اسب دوبل
چیدمان کلاس درس به سبک نعل اسب دوبل مشابه چیدمان U شکل معمولی است با این تفاوت که از دو ردیف صندلی تشکیل می شود. چیدمان نعل اسبی دوبل حالتی مشابه به سبک سنتی می گیرد با این تفاوت که در این سبک فضایی برای رفت و آمد معلم در نظر گرفته شده. از مزایای این سبک می توان به تعامل محصلان با یدیگر و معلم اشاره کرد.
چیدمان جفتی یا گروهی
چیدمان جفتی را می توان با میزهای مستطیلی، دایره ای یا ذوزنقه ای یا میزهای جداگانه طراحی کرد. با توجه به ایستگاهها، مربیان میتوانند چندین میز را در کنار هم قرار دهند تا گروههای دانشآموزی (مثلاً 3 تا 4 دانشآموز) تشکیل شود. این ترتیب زمانی میتواند سودمند باشد که دانشآموزان به صورت گروهی یا جفتی با همکلاسیهای خود در بخش زیادی از وقت کلاس کار کنند. به طور کلی، این ترتیب با یک جامعه یادگیری ارتباط برقرار می کند که در آن از دانش آموزان انتظار می رود با یکدیگر کار کنند.
جمع بندی
برای این که سبک مورد نظر خود را برای چیدمان کلاس درس انتخاب کنید ابتدا به کاربرد هر چیدمان دقت کنید همچنین اگر مدیر مدرسه هستید می توانید از چند سبک برای برگزاری کلاس های مختلف. برای مشاهده محصولات آموزشی می توانید به سایت آرک شاپ مراجعه کنید. امیدوارم که از خوندن این مقاله نهایت استفاده رو برده باشید