مشکلات نبود مبلمان ارگونومیک
تاثیر نبود مبلمان ارگونومیک : آیا میدانید شیوع جهانی اختلالات اسکلتی عضلانی بین 14 تا 42 درصد است؟ و به گفتۀ یک منبع معتبر، شیوع این اختلال برای افراد شاغل در هر کشور حدود 90 درصد است که اکثر این مشکلات سر نبود مبلمان ارگونومیک می باشد.
پیش از اینکه وارد جزئیات شویم، بهتر است با مفهوم کلی اختلالات اسکلتی عضلانی آشنا شویم و بدانیم چه عواملی باعث ایجاد آن میشود؟
اختلالات اسکلتی عضلانی، گروهی از صدمات و آسیبهای ناشی از فعالیتهای تکراری است. آنها با ایجاد ناراحتی در عضلات، رباطها، تاندونها، اعصاب، دیسکها و رگهای خونی بر حرکت بدن انسان تاثیر میگذارند. آنها شایعترین اختلالات در محل کار و دلیل اصلی پایین آمدن بهرهوری کارکنان هستند.
شایعترین اختلالات اسکلتی عضلانی که در محل کار مشاهده میشود
صدمات ناشی از حرکات تکراری و کشیدگی عضله – وقتی یک حرکت را برای مدت طولانی تکرار میکنید، میتواند روی عضلات و تاندونهای شما تاثیر موقت یا دائم بگذارد.
1. اختلالات تروما تجمعی
این اختلالات از شرایط دشوار مانند وضعیت ناخوشایند مچ دست هنگام استفاده از ماوس یا صفحه کلید و کشش آرنجها برای مدت طولانی حاصل میشود. مانند: سندروم تونل کارپال (درد، بیحسی و سوزن سوزن شدن در انگشت شست، اشاره، میانی و حلقه) و تنگی تینوسینویتیت (درد، سفتی و احساس قفل شدن یا گرفتن انگشت در هنگام خم یا صاف شدن)
2. سندروم صدمۀ حاصل از فشار کار زیاد و مکرر
این سندروم به دلیل استفادۀ زیاد از میز باعث تورم یا بیحسی در مچ دست میشود. همچنین عامل اصلی سفتی گردن و پشت است که به دلیل نشستن در وضعیت یا صندلی نامناسب اتفاق میافتد. به عنوان مثال، سندروم تنش گردن (اغلب باعث خستگی ، سفتی در گردن یا سردرد از گردن می شود) و سندروم کمردرد مکانیکی (ممکن است به کمردرد حاد، کمردرد ایدیوپاتیک، کشش یا رگ به رگ شدن کمر نیز تبدیل شود)
3. اختلالات بافت نرم
این اختلالات ماهیچهها، تاندونها و مفاصل را هدف قرار میدهد. کارمندانی که از چندین اختلال رنج میبرند اغلب احساس درد شدید در عضلات دارند و مستعد آسیب به بافت هستند.
این اختلالات تنها دلیلیست که باعث میشود حواس کارکنان پرت شود و نتوانند روی کار خود تمرکز کنند. حتی گاهی کارمندان، مبالغ قابل توجهی را برای دارو و درمان این اختلالات صرف میکنند. این آسیبها به دو نوع اساسی و اصلی تقسیم میشوند: یک نوع حاد و دردناک و یک نوع مزمن و طولانی مدت. اولین مورد را میتوان در مشاغلِ یدی مشاهده کرد مانند بلند کردن اجسام سنگین در انبارها و …، در حالیکه حالت دوم در مشاغلِ پشتِ میزنشین برجستهتر و شایعتر است.
کارفرمایان باید تهیۀ مبلمان ارگونومیک، تجهیزات مناسب برای کار و رفاه کارمندان را در اولویت قرار دهند. تجهیزات اداریای که برای کارمند خود استفاده میکنید میتواند این اختلالات را از بین ببرد یا باعث تحریک و تشدید آنها شود. علاوه بر این، استفاده از تجهیزات اداری مناسب میتواند غیبت کارمندان را به حداقل برساند و به افزایش سطح بهرهوری آنها کمک کند.
هدف نهایی از به کارگیریِ مبلمان ارگونومیک، فراهم آوردن راحتی و آسایش برای کارکنان در حالِ کار است. در واقع ارگونومی یعنی درک تمام محدودیتها و تواناییهای کارکنانتان نسبت به ابزارها، محیط، مبلمان اداری و تجهیزاتِ ارائه شده به آنهاست.
در مشاغل پشت میز نشین، کارکنان بین 8 تا 10 ساعت روی صندلی مینشینند و این نشستن سلامت آنها را به خطر میاندازد. در چنین مشاغلی، کارفرمایان باید با توجه به نیازهای شغلی، صندلی ارگونومیک مناسبی را برای کارکنان تهیه کنند. نشیمنِ صندلی باید بسیار راحت بوده و مجهز به چرخ 5 پر باشد. قسمت پشت صندلی باید قوس کمر را پوشش دهد و به هیچ وجه نباید موجب آزار و ناراحتی کاربر شود. این کار برای یک سازمان، فقط سرمایهگذاری در رفاه کارکنان نیست، بلکه بهرهوری و سودآوری نیز دارد. تمام این موارد در کنار هم محیط کاری شاد و سالم ایجاد میکند که تضمین کنندۀ کار با کیفیت و اثربخش در کارکنان است.
در اینجا دلایلی که چرا باید روی مبلمان ارگونومیک سرمایهگذاری کنید، آورده شده است:
_ این کار باعث تقویت روحیۀ کارکنان میشود : وقتی بهترین چیزها را برای کارکنان خود فراهم میکنید، این تصور برایشان ایجاد میشود که کارفرما به فکر آنهاست و از خطرات مربوط به سلامتی و تندرستی در کار غافل نشدهاست. این امر روی کارکنان تاثیر میگذارد و آنها را در جهت پیشبرد اهداف شرکت با انگیزه نگه میدارد.
_ باعث بهرهوری بیشتر و بهبود تمرکز میشود : شرایط و تجهیزات ارگونومیک تمام ناراحتیهای محل کار را از بین میبرد و به کارکنان اجازه میدهد روی آن چیزهایی که مهمتراست تمرکز کنند. این امر به ایجاد فرهنگ اداری کارآمد کمک میکند.
_ به مداخله و پیشگیری اولیه کمک میکند : تجهیزات ارگونومیک به شما در یافتن علائم اولیۀ آسیب و جلوگیری از تبدیل شدن آن به یک بیماری مزمن کمک میکند.
_ شیوههای کار ضعیف را از بین میبرد : با تشویق و ترغیبِ شیوههای کاری سالم و مثبت برای بدن، عوامل خطر را کاهش میدهد.
به همه چیز توجه کنید
کارفرمایان نباید خطر سلامتی در محیط کار را نادیده بگیرند. رفاه کارکنان شما نشان دهندۀ سلامت تجارت شما نیز هست. اگر به این موضوع بیتوجه باشید، کارکنانتان در معرض خطر خستگی مزمن قرار میگیرند و خیلی زود نیاز به شرایط ریکاوری خواهند داشت. نسبت به انرژی محیط کار سازمان خود احساس مسئولیت کرده و به کارکنانتان شادی، سلامت و انگیزه تزریق کنید؛ و اگر میخواهید به محل کار خود یک شکل ارگونومیک بدهید، میتوانید روی فروشگاه آرک حسابِ ویژهای باز کنید. تمام تجهیزات ارگونومیکی که مد نظر شماست و برایتان کارآمد خواهد بود اینجا موجود است.
پس همین الان وارد سایت شوید و خرید کنید.